BE-Trans heeft zijn eerste ecocombi in gebruik genomen. Het voertuig wordt ingezet voor containervervoer en pendelt tussen het depot van het bedrijf in de haven van Antwerpen en het eigen magazijn in Geel.
• 03/05/2019 •
Een lzv (langere en zwaardere vrachtwagen), ook eccombi genoemd, is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 meter lang is en maximaal 44 ton zwaar mag zijn. “Met een lzv hebben we de mogelijkheid om twee containers tijdens één transport mee te nemen. Wat vroeger door twee vrachtwagens werd gedaan, kunnen we nu met één lzv”, zegt Bert Vranckx, zaakvoerder van BE-Trans.
Hij verkreeg een vergunning voor het traject na een intensieve controle. De ecocombi mag alleen op het goedgekeurde traject rijden. Ook de specifieke keuring van het voertuig en de opleiding van de chauffeurs zijn al achter de rug. “Alle vergunningen zijn nu binnen, zodat een eerste voertuig is beginnen pendelen”, voegt Vranckx toe.
Twee chauffeurs hebben de opleiding gevolgd. “Zij lossen mekaar af op het traject tussen Antwerpen en Geel. Overdag zijn er drie ritten heen en terug, en ’s nachts zijn het er vier. In totaal zijn er dus zeven ritten per etmaal”, klinkt het verder.
“De ecocombi is een van de vele eco-maatregelen (economische en ecologische) die wij nemen om groener en efficiënter te worden. Dat we hiermee ook het klimaat helpen, is uiteraard mooi meegenomen”, zegt Vranckx. Op basis van de opgedane ervaring overweegt hij nog een aantal combinaties te kopen. “Eerst willen we deze lzv gedurende drie maanden testen. Afhankelijk van de resultaten zullen we beslissen hoeveel extra voertuigen we bestellen. Rekening houdende met de opleiding en de technische keuring, zullen ze begin 2020 beginnen rijden”.
Bron: Flows 03/05/2019 door Philippe Van Dooren